Päivi Rauramo
Johtava asiantuntija
Palveluryhmä, yksityiset palvelualat, asiantuntija- ja toimistotyö, etätyö, työhyvinvointi
Päivi Rauramo, työhyvinvoinnin lähettiläs, työterveyden, -turvallisuuden ja -hyvinvoinnin asiantuntijana Työturvallisuuskeskuksessa. Hän toimii yksityisten palvelualojen johtavana asiantuntijana ja koordinoi työmarkkinajärjestöjen edustajista koostuvan palveluryhmän toimintaa. Hän on tietokirjailija, kokenut kouluttaja ja luennoitsija, joka kouluttaa myös englanniksi. Koulutukseltaan hän on työfysioterapeutti ja terveystieteiden maisteri (opintokokonaisuus: työpsykologia ja johtaminen, ergonomia, aikuiskasvatustiede).
Mietelause: Gör som havet – våga!
Koulutus- ja luentoaiheita
- Etäjohtaminen ja virtuaalinen vuorovaikutus työyhteisössä
- Haastavan asiakkaan kohtaaminen asiakaspalvelutyössä
- Hyvän työyhteisön tunnuspiirteet ja työyhteisötaidot
- Luottamuksen rakentaminen työyhteisön vuorovaikutuksessa
- Mobiili, monipaikkainen työ
- Monimuotoisuus, yhdenvertaisuus ja tasa-arvo työyhteisössä
- Muutosten hallinta työyhteisössä
- Psykososiaalinen työympäristö ja kuormittuminen
- Seksuaalisen ja sukupuoleen perustuva häirintä
- Sosiaalisen median työkäyttö, työsuojelunäkökulma
- Turvallisesti etätyössä
- Turvallisesti työmatkalla ulkomailla
- Turvallisuusjohtaminen
- Työergonomia ja fyysinen kuormittuminen
- Työhyvinvoinnin johtaminen ja kehittäminen
- Työhyvinvoinnin portaat
- Työhyvinvointikortti
- Työkykyjohtaminen
- Työkyvyn hallinta, seuranta ja varhainen tuki
- Työstressin hallinta ja työuupumuksen ehkäisy
- Työsuojelun perus- ja täydennyskoulutus
- Työterveyshuoltoyhteistyö
- Työyhteisön ristiriidat ja ongelmatilanteet
Työturvallisuuskeskuksen koulutuskalenteri(siirryt toiseen palveluun)
Julkaisuja
- Apteekin työympäristö ja ergonomia (Työturvallisuuskeskus 2014, 2022)
- Occupational health and safety in the film and tv production industry – Brief guidelines (Työturvallisuuskeskus 2021)
- Elokuva- ja TV tuotantoalan työsuojeluopas (Työturvallisuuskeskus 2019)
- Epäasiallisen kohtelun ehkäisy ja käsittely työpaikalla (Työturvallisuuskeskus, uudistus, 2012)
- Esihenkilöiden perehdyttäminen, keskeinen lainsäädäntö tutuksi (Työturvallisuuskeskus 2016, 2020, 2023)
- Hyvät kokouskäytännöt työpaikan arjessa (Työturvallisuuskeskus 2008)
- Kaupan alan työsuojeluopas (Työturvallisuuskeskus 2003, 2009, 2020)
- Kaupan varastotyön turvallisuus (Työturvallisuuskeskus 2013, 2023)
- Mobiili työ, työhyvinvointi liikkuvassa ja monipaikkaisessa tietotyössä (Työturvallisuuskeskus 2011)
- Monimuotoisuus, yhdenvertaisuus ja tasa-arvo työyhteisössä (Työturvallisuuskeskus 2016)
- Myymälätyön ergonomia ja apuvälineet (Työturvallisuuskeskus 2012)
- Preventing and Handling Inappropriate Behavior in the Workplace (Työturvallisuuskeskus 2015)
- Toimi turvallisesti kaupan varastoissa (Työturvallisuuskeskus 2014)
- Turvallisesti työliikenteessä (Työturvallisuuskeskus ja Liikenneturva 2009, 2014)
- Turvallisesti työmatkalla ulkomailla (Työturvallisuuskeskus 2008, 2017)
- Työhyvinvoinnin portaat – viisi vaikuttavaa askelta (Edita 2004, 2008, 2012)
- Työhyvinvointi muutostilanteissa (Työturvallisuuskeskus 2013)
- Työ ja mielenterveys (Työturvallisuuskeskus 2022)
- Työkyvyn hallinta, seuranta ja varhainen tuki (Työturvallisuuskeskus 2015, 2022)
- Työsuojelu ja työhyvinvointi asiantuntija- ja toimistotyössä (Työturvallisuuskeskus 2012, 2020)
- Työturvallisuuden perusasiat kuntoon – 10 keskeistä keinoa (Työturvallisuuskeskus 2011)
- Voi hyvin puhelinpalvelutyössä, haastavan asiakkaan kohtaaminen (Työturvallisuuskeskus 2008, 2021)
- Working Safely abroad (Työturvallisuuskeskus 2017)
- Work Safety in a Warehouse (Työturvallisuuskeskus 2015)
- Yksityisten terveydenhuoltopalveluiden työsuojelu (Työturvallisuuskeskus 2014)
Digijulkaisuja
- Apteekin työympäristö ja ergonomia (Työturvallisuuskeskus 2014)
- Elokuva- ja TV-tuotantoalan työhyvinvoinnin erityispiirteitä (Työturvallisuuskeskus 2019)
- Etäjohtaminen ja virtuaalinen vuorovaikutus työyhteisössä (Työturvallisuuskeskus 2018)
- Etätyössä turvallisesti (Työturvallisuuskeskus 2017)
- Haastavan asiakkaan kohtaaminen puhelin- ja verkkopalvelutyössä – työsuojelunäkökulma (Työturvallisuuskeskus 2021)
- Luottamuksen rakentaminen työyhteisössä (Työturvallisuuskeskus 2016)
- Mobiilin työn vaativuustekijät
- Myymälätyön ergonomia ja apuvälineet (Työturvallisuuskeskus 2023)
- Osatyökykyisyys työyhteisössä (Työturvallisuuskeskus 2018)
- Ravintolatyön ergonomia ja apuvälineet (Työturvallisuuskeskus 2023)
- Remote Management and Virtual Interaction in the Work Community (Työturvallisuuskeskus 2020)
- Safe Remote Work (Työturvallisuuskeskus 2020)
- Sosiaalisen median työkäyttö, työsuojelunäkökulma (Työturvallisuuskeskus 2014)
- Työ ja mielenterveys (Työturvallisuuskeskus 2020)
- Yhteistoiminta ja vuorovaikutus työpaikan arjessa (Työturvallisuuskeskus 2021)
Verkkosivustoja
- Apteekkialan toimialasivut
- Asiantuntija- ja toimistotyön toimialasivut
- Hius- ja kauneudenhoitoala
- Elokuva- ja TV-tuotantoalan toimialasivut
- Monimuotoisuus, yhdenvertaisuus ja tasa-arvo
- Työaika ja palautuminen
- Varastotyo.fi
- Yksityisten palvelualojen toimialasivut